torsdag 20. mars 2014

Stress: hvorfor stresser vi og hva gjør det med oss? Del 3



Før jeg forteller mer om min historie, må jeg bare skryte litt av dere som leser bloggen min. Jeg har fått så mange gode tilbakemeldinger, tusen takk! Det er mange som skriver at de kjenner seg igjen, og at det er godt å vite at andre også har hatt det sånn, og setter ord på opplevelser og følelser. Når en går ut sånn som jeg har gjort, og deler en personlig historie, er det ingenting som er bedre enn å få høre at det hjelper andre med sin prosess. Takk igjen, og takk for at dere deler deres historie med meg.

Tilbake til min historie. Det var altså opplæring i fysiske og mentale prosesser i kroppen som gjorde at jeg skjønte hva som foregikk. I den stressa og pressa tilstanden, rusta kroppen min seg til krig. Den hadde gjort det over lang tid. Den gikk i konstant alarmberedskap, klar til enten flukt eller angrep, med alle sanser skjerpa, alltid. Det er faktisk det samme som skjer med folk som er utsatt for ekstreme situasjoner, og er et slags urinstinkt i oss. Fight or flight. Er det rart jeg ble utslitt?

Jeg sov nesten ikke heller. Ikke så merkelig, i grunnen. En går hele dagen i kampmodus, legger seg så for å sove, MÅ sove for en trenger virkelig å hvile, og stresser med det også. Kroppen er jo ikke akkurat klar for hvile..! Våkner om morgenen, etter noen få timers søvn, med nattens kamp mot søvnløsheten friskt i minne. Enn å starte dagen med det utgangspunktet? Når en tenker på det på denne måten, er det ikke så rart at en føler seg tygga og spytta ut igjen. Og det uten at en kan peke på en «skikkelig» grunn også. Har du brukket foten er det lett å skjønne at du ikke kan gå. Har du kjørt deg selv tom for krefter på grunn av mentalt og/eller fysisk stress, vises det ingen steder, og kanskje skjønner verken du selv eller andre helt hvorfor du ikke orker noen ting.

Nettopp derfor var det så fantastisk å få et svar! Jeg SKJØNTE plutselig mer om hvorfor jeg var syk! Og da jeg begynte å skjønne hva det dreide seg om, kunne jeg begynne å gjøre noe med det. 

I neste innlegg skal jeg fortelle litt om hva jeg gjorde for å komme meg ut av det hele. Fortsett veldig gjerne å sende meg tilbakemeldinger, det både varmer og inspirerer! Kommenter under her eller send meg en mail. Hvis du er nysgjerrig på hva jeg driver med i dag, kan du gå inn på Ditt livsverk sin hjemmeside eller Facebookside :)




 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar