torsdag 13. mars 2014

Stress – hvorfor stresser vi og hva gjør det med oss? Del 1



Er du stressa? Litt? En gang i blant? Aldri? Alltid?

Jeg var stressa, lenge, uten at jeg helt visste at det var det jeg var. Det sendte meg rett i veggen. Pang! Jeg plukka meg relativt fort opp igjen, to-tre måneder med sykmelding, hadde liksom ingen god grunn til å være sykmeldt lenger? Jeg var jo bare sliten? Og dessuten var det viktig for meg å gjøre jobben min, jeg var samtidig i et doktorgradsløp, jeg hadde mye jeg måtte gjøre. PANG, i veggen. Igjen. Panikkanfall, innleggelse midt på natta, fem døgn på sykehus. Og denne gangen ble jeg langtidssykmeldt. «Bare» på grunn av stress. Jeg hadde høyt arbeidspress, høye ambisjoner, følte på andres forventninger til meg, jeg måtte prestere, jeg måtte lykkes. Fallhøyden var stor...



Det er rart at det skal være så vanskelig å lytte. Lytte til kroppen, mener jeg. Jeg ser jo i ettertid at kroppen sa fra lenge før det smalt. Hodepine, stivhet i nakke og skuldre, konsentrasjonsproblemer, ekstremt kort lunte hjemme, problemer med å sove. Men jeg måtte – som mange andre – skikkelig i kjelleren før jeg tok poenget.




Blir du med videre får du høre litt mer om «kjelleren», men også om hva jeg lærte der, og hvordan jeg kom meg opp igjen. For det gjorde jeg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar